Dr. Loudness War info databáze dynamických rozsahů nahrávek. Základní info o problematice (wiki).
"Co je loudness war
Jednou větou: boj o co nejvyšší hlasitost, tak aby se daná nahrávka prosadila v porovnávání s ostatními. Tedy nahrávání, míchání a masterování podřízené cíli vytvořit co nejnašlapanější a nejhlasitější nahrávku. Takovému přístupu je obvyklé nutné něco obětovat. Barvu nástrojů a vokálů, aranžmá, dynamický rozsah."
... celý článek na Muzikusu
A něco z doby, kdy ještě mastering netrpěl soubojem o největší hlasitost.
Legendárním příběhem je zprzněný mastering alba Death Magnetic (Metallica), kdy fanoušci dali přednost masteru ze hry Guitar Hero místo oficiálního CD. Asi se není čemu divit.
"Kde je pro vás hranice mezi našlapanou, moderní nahrávkou a zkreslenou loudness war nahrávkou? Můžete, prosím, uvést nějaké příklady nahrávek, které reprezentují oba póly? ...Ta hranice je poměrně zřetelná při změnách dynamiky. Skladba např. začíná nějakou předehrou, pak nastoupí celá kapela do „plných“ a v ten moment se nahrávka jakoby „zavře“. Výsledný efekt je pak zcela opačný, kdy klidná část má větší dynamiku a žádný nářez se tam už vlastně nevejde."
Tenhle citát zvukaře z článku poměrně přesně vystihuje můj pocit ze zvuku spousty nových alb. Občas je pak nejlepší volbou čistě akustická nebo živá verze nahrávky.
0 komentářů:
Okomentovat
UWAGA! Pro odeslání komentáře zmáčkni to MODRÉ tlačítko vlevo dole.
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.