Nadšení Richarda Krajča (lesk a bída streamovacích služeb)

3 komentáře

"Mít možnost nakupovat své interprety, a tím je podporovat (...), je to nejlepší, co mohlo milovníky hudby potkat," řekl Richard Krajčo, frontman české kapely Kryštof. (citace: zdroj)

To je pravda jen z půlky. Té druhé. Dost současných mainstreamových hudebníků naopak nad těmito službami nadává. Myšlenka je v zásadě takováto: Z vašeho měsíčního poplatku (Google music, 129,-) zůstanou ve formě odměny pro autora za přehrání jedné skladby v zásadě desítky haléřů. Navíc ne všechny skladby se na albu zas tak povedou (znáte to…), tudíž je logicky neposloucháte tak často. Nabídka nových skladeb je současně obrovská. Proč budete sjíždět dvacetkrát Kryštofa, když můžete mít STÁLE něco nového. Nové = Dobré (dogma doby). Tady se rýsuje trochu problém. Klasický model fungoval tak, že zaplatíte náklady na celé album (studio, propagaci atd.) z prodeje alba do pár týdnů, měsíce a pak už v relativním komfortu můžete tvořit dál (alespoň ti nejúspěšnější). Zde sbíráte finance po haléřích a po daleko delší dobu (za jedno poslechnutí alba logicky nikdy nezíská autor jednorázově tolik, co by získal za jeho prodej). Vaše cashflow jde tedy víceméně do kopru, protože závazky musíte zaplatit před vydáním a na peníze čekáte ještě déle. Jak už někdo přede mnou lakonicky poznamenal: Technologie dává, technologie bere. Před vynálezem gramofonu také nikdo pohádkově nezbohatl z prodeje desek milónům lidí. Hudebník měl příjem jen z obyčejného koncertování. Teď to vypadá, že se tahle doba zase vrací. Tak mě napadá, že pokud chci opravdu podpořit nějakého hudebníka, měl bych si jeho album radši koupit.

3 komentáře:

  1. google má dohodu s každou kapelou, kterou takhle nabízí?
    třeba je to první krok a časem ty modely budou lepší. proč by do toho kapela šla, když jí to nepřinese to, co by za to chtěla?

    nebo jsem to nepochopil :)

    garth

    OdpovědětVymazat
  2. Čus, Google dohodu s vydavatelstvími (Sony, Universal, EMI...), které pak mají smlouvu s každou ze svých kapel. Jdou do toho, protože jim nic jiného nezbývá. Je to jak prodávání CDček, kterého se nechtěli vzdát, nakonec stejně museli. Nebo jako u novin, co museli jít do internetu, ale z reklamy tam se teď nezaplatí a dotují to z prodaného tisku (který pořád klesá), což se logicky nedá pořad. Bude zajímavé sledovat kam vlastně tyhle obchodní modely doputují.

    OdpovědětVymazat
  3. No, na něco se prostě "business case" pak nemusí najít a muzikantům třeba nezbyde než dělat hudbu pro radost. :)

    To vydavatelství do toho jít přece nemusí, jestli jsou podmínky blbý. Máš rád třeba mňágu, tak si koupíš její CD. Kdyby byla na googlu, tak tě to může odradit, protože si řekneš, že už platíš měsíčně googlu, čímž jsi je už podpořil a znovu jim vlastně platit nechceš. To pro tu kapely je nevýhodný.

    Podle mě by google mohl fungovat víc jako steam. Krom toho, že si koupíš CD kapely, tak by kapela mohla dělat různé akce, např. kupte si kompletní diskografii za dvě stovky.

    Bylo by pěkný, kdybych do toho trochu víc viděl :D

    g.

    OdpovědětVymazat

UWAGA! Pro odeslání komentáře zmáčkni to MODRÉ tlačítko vlevo.pan Lebka